Futuristic Approaches in ‘her’ Motion Picture - Consciousness of the Artificial Intelligence and the Concept of Post-Humanism/ Abordări futuriste în filmul “her”. Conștiința Inteligenței Artificiale și conceptul de post-umanism/ 45-61
Abstract
The paper seeks to explore the futuristic concepts present in the motion picture ‘her’, written and directed by Spike Jonze, released in 2013 – trans-humanism, post-humanism and the concept of consciousness in relation to Artificial Intelligence. In the first part, I will explore the movie’s premise, the director’s motivation and inspiration in creating this work; I am going to identify the film’s setting and understand why this particular setting plays such an important role for the philosophy of the movie. In the second part, I will explore the concept of consciousness and try to answer the question whether an operating system truly can possess conscience or not; I will take into account Stanislaw Lem’s writings about conscience applying them to both humans and artificial intelligence, and draw a conclusion based on the famous Turing test and the Chinese Room example. Some of the differences between humanity and post-humanity are representing the reason for the major turning point in the end of the movie, so I will emphasize these differences in the end of the second part and continue with this topic in the third part. I will explore how post-humanism and the technological singularity are notions powerfully hinted towards in the film, and will also discuss the integration of Alan Watts as a character and the reason behind this choice. In the third part I will also introduce the notion of cyborgism in order to demonstrate the evolutionary path on which humanity finds itself right now and give some real-life examples. Finally, I will take a moment to wonder about the future of humanity, while emphasizing on the importance of accepting change as a necessary step in our evolution.
Rezumat.
Lucrarea caută să exploreze conceptele futuriste prezente în filmul “her”, scris și regizat de Spike Jonze, lansat în 2013 – și anume conceptele de transumanism, postumanism și conceptul de conștiință în raport cu inteligența artificială. În prima parte, voi explora premisa filmului, motivația și inspirația regizorului în crearea acestei opere; voi identifica cadrul general al filmului și voi înțelege de ce acest cadru aparte joacă un rol atât de important pentru filosofia filmului. În a doua parte, voi explora conceptul de conștiință și voi încerca să răspund la întrebarea dacă un sistem de operare poate într-adevăr să conțină conștiință sau nu; voi lua în considerare scrierile lui Stanislaw Lem despre conștiință aplicându-le în teorie atât ființelor umane cât și inteligenței artificiale și voi trage o concluzie pe baza celebrului test Turing și a exemplului camerei chineze. Câteva din diferențele dintre umanitate și post-umanitate reprezintă motivul existenței momentului decisiv major din finalul filmului, așa că voi sublinia aceste diferențe la sfârșitul celei de-a doua părți și voi continua cu acest subiect în a treia parte. Voi explora modul în care post-umanismul și singularitatea tehnologică sunt noțiuni puternic sugerate în film și voi discuta, de asemenea, despre integrarea lui Alan Watts ca personaj și motivul din spatele acestei alegeri. În partea a treia voi introduce, de asemenea, noțiunea de cyborgism pentru a demonstra calea evoluționistă pe care se află umanitatea în acest moment, și pentru a da câteva exemple din viața reală. În cele din urmă, voi interoga subiectul viitorului umanității, subliniind în același timp importanța acceptării schimbării ca un pas necesar în evoluția noastră.
Keywords
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN 2668-0009; ISSN-L 2668-0009