Futuristic Approaches in ‘her’ Motion Picture - Consciousness of the Artificial Intelligence and the Concept of Post-Humanism/ Abordări futuriste în filmul “her”. Conștiința Inteligenței Artificiale și conceptul de post-umanism/ 45-61

Adelina Laura Bulibasa

Abstract


The paper seeks to explore the futuristic concepts present in the motion picture ‘her’, written and directed by Spike Jonze, released in 2013 – trans-humanism, post-humanism and the concept of consciousness in relation to Artificial Intelligence. In the first part, I will explore the movie’s premise, the director’s motivation and inspiration in creating this work; I am going to identify the film’s setting and understand why this particular setting plays such an important role for the philosophy of the movie. In the second part, I will explore the concept of consciousness and try to answer the question whether an operating system truly can possess conscience or not; I will take into account Stanislaw Lem’s writings about conscience applying them to both humans and artificial intelligence, and draw a conclusion based on the famous Turing test and the Chinese Room example. Some of the differences between humanity and post-humanity are representing the reason for the major turning point in the end of the movie, so I will emphasize these differences in the end of the second part and continue with this topic in the third part. I will explore how post-humanism and the technological singularity are notions powerfully hinted towards in the film, and will also discuss the integration of Alan Watts as a character and the reason behind this choice. In the third part I will also introduce the notion of cyborgism in order to demonstrate the evolutionary path on which humanity finds itself right now and give some real-life examples. Finally, I will take a moment to wonder about the future of humanity, while emphasizing on the importance of accepting change as a necessary step in our evolution.

 Rezumat.

Lucrarea caută să exploreze conceptele futuriste prezente în filmul “her”, scris și regizat de Spike Jonze, lansat în 2013 – și anume conceptele de transumanism, postumanism și conceptul de conștiință în raport cu inteligența artificială. În prima parte, voi explora premisa filmului, motivația și inspirația regizorului în crearea acestei opere; voi identifica cadrul general al filmului și voi înțelege de ce acest cadru aparte joacă un rol atât de important pentru filosofia filmului. În a doua parte, voi explora conceptul de conștiință și voi încerca să răspund la întrebarea dacă un sistem de operare poate într-adevăr să conțină conștiință sau nu; voi lua în considerare scrierile lui Stanislaw Lem despre conștiință aplicându-le în teorie atât ființelor umane cât și inteligenței artificiale și voi trage o concluzie pe baza celebrului test Turing și a exemplului camerei chineze. Câteva din diferențele dintre umanitate și post-umanitate reprezintă motivul existenței momentului decisiv major din finalul filmului, așa că voi sublinia aceste diferențe la sfârșitul celei de-a doua părți și voi continua cu acest subiect în a treia parte. Voi explora modul în care post-umanismul și singularitatea tehnologică sunt noțiuni puternic sugerate în film și voi discuta, de asemenea, despre integrarea lui Alan Watts ca personaj și motivul din spatele acestei alegeri. În partea a treia voi introduce, de asemenea, noțiunea de cyborgism pentru a demonstra calea evoluționistă pe care se află umanitatea în acest moment, și pentru a da câteva exemple din viața reală. În cele din urmă, voi interoga subiectul viitorului umanității, subliniind în același timp importanța acceptării schimbării ca un pas necesar în evoluția noastră.

 



Keywords


transhumanism; posthumanism; consciousness; Artificial Intelligence; cyborgism; Singularity; technology

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2668-0009; ISSN-L 2668-0009